Ekonomske veze Srbije i Indije jačaće nezavisno od EU

Trgovina između naših zemalja, trenutno na 200 miliona dolara, ide nabolje, ali je ispod svog potencijala.

Indija i Srbija su znatno doprinele stvaranju novog i demokratskog svetskog poretka, zadajući izazov konceptu bipolarnog sveta, kaže za „Politiku” indijski šef diplomatije Subramanjam Džaišankar, koji danas završava posetu Beogradu.

Doba nesvrstanih je za nama, ali ministar Džaišankar kaže da je saradnja dveju zemalja u poslednjih nekoliko godina podignuta na viši nivo, između ostalog i zahvaljujući razmeni poseta državnika na visokom nivou.

Indija, prema njegovim rečima, nastavlja da podržava Srbiju u pogledu pitanja Kosova, čiju jednostrano proglašenu nezavisnost nije priznala „temeljeći to na svojim principijelnim uverenjima”. Separatizam u jednom regionu, Kašmiru, problem je koji muči i Indiju.

Ono po čemu Srbija ne podseća na ovu zemlju jeste indijski uspon u najsnažnije privrede sveta. Naše vlade, napominje Džaišankar, jačaju okvir za dublju ekonomsku saradnju.

„Naša bilateralna trgovina, trenutno na 200 miliona dolara, ide nabolje, ali je ispod svog potencijala. Srbija ima rast po stopi od 3,5 odsto, što je čini privredom u potrazi za mogućnostima. Indija je sebi postavila cilj rasta od pet biliona dolara u doglednoj budućnosti. Ima prostora za promociju saradnje u prioritetnim oblastima interesa poput poljoprivrede, obrade hrane, odbrambene proizvodnje, nauke i tehnologije, informacionih tehnologija, infrastrukture, turizma i farmaceutske industrije”, ocenjuje Džaišankar za naš list u intervjuu obavljenom preko elektronske pošte.

Kako da Srbija nađe put ka indijskom tržištu? Utiče li na to odlaganje trgovinskog sporazuma između Indije i EU?

Indijske kompanije su uložile u Srbiju, naročito u traktore, IT parkove, obradu hrane, aluminijumske panele, opremu za upravljanje otpadom. Indija je počela s učešćem na međunarodnom poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu. Tri vodeće marke indijskih traktora se sastavljaju i proizvode u Srbiji. Rastući trend snimanja indijskih filmova u Srbiji je takođe pozitivan. Srećan sam i zbog toga što je 160 Srba primilo stipendije za školovanje od indijskog programa za tehničku i ekonomsku saradnju. Indija je otvorena za sklapanje poštenog i uravnoteženog sporazuma o trgovini sa EU. Ne mislim da će ishod toga na bilo koji način uticati na indijsko-srpske ekonomske veze, koje će same za sebe rasti.

Indijske vlasti su ukinule autonomiju Kašmira. Da li blokada tog regiona i otpor koji ona stvara među tamošnjim muslimanima može postati prepreka većim investicijama u Kašmir i oslobađanju žena od retrogradnih tradicija, što su navedeni motivi za redefiniciju statusa te oblasti?

Teritorija unije Džamu i Kašmir je integralni deo Indije kao rezultat potpuno zakonitog i neopozivog pristupanja Indiji 26. oktobra 1947. To je multiverska i multietnička regija sa znatnom populacijom muslimana, hindusa, budista i Sika. Član 370 je bio privremena odredba indijskog ustava, usvojen 1949. u ustavnoj skupštini, u kojoj su bili predstavnici Džamua i Kašmira. Privremena odredba je trebalo da pruži vreme Džamuu i Kašmiru da se usaglasi s ostatkom nacije dok se suočavala s jedinstvenom situacijom proisteklom iz agresije Pakistana. U proteklih 70 godina, privremena odredba ustava, osmišljena kao most između Džamua i Kašmira i ostatka Indije, postala je prepreka. Ta odredba rezultirala je stvaranjem ličnih interesa koji su je zloupotrebljavali za svoje političke i ekonomske dobitke nauštrb naroda. Cena poslovanja u Džamuu i Kašmiru veštački je podignuta, što je obeshrabrilo ulaganja, zaustavilo ekonomski rast i otežalo zapošljavanje. Nacionalni zakoni doneti na dobrobit žena, uključujući zaštitu od porodičnog nasilja, jednaka prava na nasledstvo, predstavljanje u lokalnim telima, kao i zakoni za dobrobit i zaštitu prava dece i afirmativne akcije za neprivilegovane delove društva, nisu se mogli primeniti u Džamuu i Kašmiru zbog veštačkih prepreka stvorenih privremenom odredbom. Ukidanje te odredbe i redefinicija statusa regiona preduzeta je s namerom da se ljudima iz njega pruži bolji život.

U pogledu Kašmira, Kina je, kao i oko drugih pitanja, podržala Pakistan. Koliko ta kineska podrška komplikuje otopljavanje odnosa između Indije i Pakistana?

Indija i Kina su dve najveće i najbrže rastuće zemlje u razvoju, s gotovo trećinom svetskog stanovništva. Obe se slažu da stabilan i uravnotežen razvoj bilateralnih odnosa neće samo koristiti dvema narodima nego i biti faktor stabilnosti u trenutno nesigurnom globalnom okruženju. Prirodno je da ima nerešenih pitanja u bilateralnim vezama dva velika suseda, ali obe države su se složile da rešavaju svoje razlike ne dozvoljavajući im da se pretvore u sporove. Budućnost indijsko-kineskih odnosa zavisiće od uzajamne osetljivosti na suštinske interese obe strane.

SAD idu ka povlačenju iz Avganistana uprkos nadiranju islamističkih militanata u toj državi. S obzirom na značaj koji Avganistan ima za Indiju kao transportni koridor, te na problem islamističkog ekstremizma, kako gledate na američko povlačenje iz Avganistana?

Kao sused sa zajedničkom granicom, imamo trajan interes za mir, bezbednost i stabilnost u Avganistanu. Podržavamo napore usmerene ka zavođenju nacionalnog mira i pomirenja kroz proces koji bi Avganistanci poveli, vodili i kontrolisali. Razumemo da su razne zemlje, uključujući SAD, prisutne u Avganistanu već duže vreme. Nije stoga iznenađenje promena stava zasnovana na nacionalnim interesima i prioritetima svake zemlje. Izazov za one među nama koji nemaju „izlaznu politiku” za Avganistan – a ponajviše za same Avganistance – jeste iznalaženje rešenja koje bi imalo najširu moguću prihvaćenost i vodilo najboljem mogućem ishodu. Takav ishod uključuje očuvanje, koliko god je to moguće, svih napredaka iz poslednje dve decenije – očuvanje demokratije i pluralizma, zaštitu prava žena, dece i manjina i jačanje teritorijalnog integriteta i jedinstva Avganistana. Održiv i trajan mir u Avganistanu iziskivao bi i gašenje terorističkih utočišta koja postoje van njegovih granica. Međunarodna zajednica bi morala da nastavi s podrškom vladi i narodu Avganistana dok oni preuzimaju veću odgovornost za svoju budućnost. Zemlje u regionu takođe moraju da odigraju svoje uloge. Što se Indije tiče, ustanovili smo razvojno partnerstvo s Avganistanom zasnovano na njihovim prioritetima; i ostajemo posvećeni podršci vladi i narodu Avganistana dok grade mirnu, stabilnu, prosperitetnu, pluralističku i demokratsku naciju.

Indiji prigovaraju da je, u borbi s islamističkim ekstremizmom, i sama odbacila sekularizam, da se priklonila hindu nacionalizmu i da obespravljuje muslimane. Plašite li se da će ta percepcija podstaći nove terorističke činove protiv Indije?

Ne prihvatam tvrdnju da je poštovanje prema svim verama u Indiji ugroženo ili da je bilo koji deo društva „potlačen”. Sekularizam je pohranjen u indijski ustav jer je on u etosu društva. Niko ne spori to da je Indija pluralističko društvo i pluralistička politička zajednica; liberalna demokratija s modelom upravljanja zasnovanim na vladavini prava. Indijski pristup ceni većina muslimanskih zemalja, izuzev možda samo jedne koja je terorizam učinila instrumentom svoje državne politike. I, da, pakistanske vođe su nekoliko puta pretile Indiji terorističkim napadima. Rastuće veze između terorističkih grupa i prekograničnih operacija, uključujući mreže za finansiranje terorizma, i širenje ideologija zadojenih mržnjom preko modernih komunikacionih tehnologija, nisu poštedele nijednu zemlju od ove kuge. Terorizam je najveća pretnja ne samo međunarodnom miru i bezbednosti nego i razvoju. Svetska zajednica ne može sebi dozvoliti selektivan pristup ili dvostruke standarde u borbi protiv te pošasti.

Kako kupiti rusko oružje, a ne pasti pod sankcije SAD

Indija ima odlične odnose sa SAD, ali i poteškoće zbog carinskih stopa i kupovine ruskog sistema S-400. Vašington oko toga ne pritiska Indiju kao EU, Tursku i Japan, pa i, što se oružja tiče, Srbiju. Koliko se to može pripisati snazi Indije, a koliko tome što vas SAD posmatraju kao pomoć u potiskivanju uticaja Kine u Aziji?

Odnosi Indije i SAD razvili su se u „globalno strateško partnerstvo” zasnovano na zajedničkim demokratskim vrednostima i rastućem podudaranju interesa u bilateralnim, regionalnim i globalnim pitanjima. Redovne razmene političkih poseta na visokom nivou održavaju zamah bilateralne saradnje dok je arhitektura dijaloga, o mnogim temama, uz neprekidno širenje razmera, uspostavila dugoročan okvir za dublju saradnju. Podrška širom političkog spektra u obe zemlje pothranjuje naše bilateralne veze. Dijaspora – s gotovo četiri miliona indijskih Amerikanaca i nekoliko miliona indijskih državljana koji žive i rade u SAD –učvršćuje te veze. Uprkos strukturnim razlikama dveju privreda, zbog kojih su prirodne i razlike u našim trgovinskim politikama, naša godišnja razmena dobara i usluga povećava se dvocifrenim stopama u poslednje tri godine, dosegavši 142 milijarde dolara 2018, što odražava snagu i izdržljivost naših ekonomskih veza. Saradnja Indije i SAD po prirodi je globalna, s velikim fokusom na očuvanje mira, stabilnosti i prosperiteta indopacifričkog regiona, koji je dom obema nacijama. Zato, naši odnosi sa SAD nezavisni su od odnosa s trećim državama i razvijaju se u skladu sa sopstvenom prirodom.
Izgradnja 195.000 kilometara puteva

Uprkos privrednoj snazi, Indija ima još posla na otklanjanju siromaštva i socijalne nejednakosti. Kako procenjujete indijsku perspektivu na tom planu?

Nova Indija, prema viziji premijera Modija, više je od merljivih stavki ekonomije – rasta, investicija, trgovine, prihoda po glavi stanovnika – koliko god da su one važne, i kao indikatori napretka i kao sredstva za transformaciju života ljudi. Njoj je cilj stvaranje istinske razlike u upravljanju i u životima naših ljudi. Dostignuća iz poslednjih pet godina govore za sebe. Godine 2014. premijer Modi je pokrenuo „Čistu Indiju”, kampanju za univerzalni pristup sanitarijama. Za pet godina, izgradili smo 96 miliona toaleta, šireći pokrivenost stanovništva njima sa manje od 40 odsto stanovništva na više od 90 procenata. Izgradili smo 15 miliona pristupačnih ruralnih domova i gradimo još 20 miliona. Dodali smo 195.000 kilometara ruralnih puteva koji povezuju 97 odsto svih naseobina u zemlji. Obezbedili smo 200 miliona mikrokredita, od kojih je skoro 75 procenata dodeljeno ženama. U zemlji postoji 360 miliona novih bankovnih računa. Više od 60 milijardi dolara je na njih vlada uplatila u direktnim beneficijama. Milion farmera, malih trgovaca i radnika sad su povezani na penziju i osiguranje. Pokrenuli smo najveću svetsku šemu zdravstvenog osiguranja, koja će pokriti 500 miliona Indijaca. Indijski uspeh u finansijskoj inkluziji, kojim su stvoreni digitalni identiteti za 1,2 milijarde ljudi i uspostavljena najsofisticiranija infrastruktura za digitalna plaćanja, prepoznata je u svetu. Za postizanje naših ciljeva, ekonomski rast je od suštinske važnosti. Izazovi nisu jednostavni. Lakše je promeniti zakone i pravila nego umove. Ali, i to se događa. Približavamo se našim ciljevima eliminisanja siromaštva i socijalne nejednakosti.

(Vladimir Vukasović, „Politika“)

POSTAVI KOMENTAR

Molim upišite vaš komentar!
Upišite vaše ime